DE PANNE KIEST VOOR BETERE MOBILITEIT IN TEKEN VAN DE ZWAKKE WEGGEBRUIKER

DE PANNE KIEST VOOR BETERE MOBILITEIT IN TEKEN VAN DE ZWAKKE WEGGEBRUIKER

De Panne kiest bewust voor een betere mobiliteit in het teken van de zwakke weggebruiker. Om dit concreet te maken, is een verkeersveiligheidsplan opgesteld en voorgesteld aan de gemeenteraad.

Het verkeersveiligheidsplan is de uitvoering van de beleidsdoelstelling ‘betere mobiliteit in teken van de zwakke weggebruiker’. Dit omvat een geheel van grote en kleine infrastructurele maatregelen die een veiliger en comfortabeler fiets- en wandelverkeer moeten opleveren. Het gaat zelfs zo ver dat alle openbare werken van het bestuur vooraf zullen gescreend worden op de aspecten van het verkeersveiligheidsplan. De zwakke weggebruiker moet bij elk ontwerp centraal staan!

Binnenkort zal het verkeersveiligheidsplan via het Wijsneuzen-platform ter advies voorgelegd worden aan de burger en daarna ter goedkeuring voorgelegd worden op de gemeenteraad van juni. Vanaf oktober gaat het in voege.

DE AUTO WORDT PRINS, DE FIETS WORDT KONING!

Langs de verschillende invalswegen en op specifieke plaatsen zal duidelijke gecommuniceerd worden dat De Panne de fiets een prominente plaats geeft op straat. Overal op het grondgebied van De Panne zullen markeringen die met de fiets te maken hebben, een rode kleur krijgen. Dit in tegenstelling tot de groene markeringen die met voetgangers te maken hebben, en de blauwe markering die bedoeld zijn voor mensen met een beperking. Fietssuggestiestroken zullen zoals elders de kleuren van de gewestwegen krijgen: oker en rood.

VAN 50 NAAR 30 KM PER UUR

Eén van de belangrijkste ingrepen in het verkeersveiligheidsplan is de algemene verlaging van de toegelaten snelheid binnen de woonkernen: van 50 naar 30 km per uur. Door deze verlaging verhoogt het bestuur de verkeersveiligheid en wordt de remafstand met meer dan de helft gehalveerd.

In plaats van straten aan te duiden, zal de snelheidsbeperking van 30 km per uur in zones ingevoerd worden. Dit vereenvoudigt de spelregels en zorgt voor minder verkeersborden.

Daarmee samengaand worden 3 bestaande woonerven uitgebreid en 8 nieuwe woonerven ingevoerd. Binnen deze woonerven bedraagt de maximale snelheid 20 km per uur.

En gezien een reglement heeft pas zin als het gehandhaafd kan worden, zullen – naast sensibiliseren – ook controles uitgevoerd worden, bv. op de tonnagebeperkingen in de woonwijken.

 

25 % MEER FIETSBEWEGINGEN TEGEN 2025

Panne scoort niet goed op vlak van fietsveiligheid. Het verkeersveiligheidsplan moet daar verandering in brengen. Heel concreet: tegen 2025 wil het lokaal bestuur 25 % meer fietsbewegingen realiseren door een aantal straten fietsstraat te maken, en fietssuggestiestroken aan te leggen in voldoende brede straten met veel fietsverkeer. Om deze doelstelling meetbaar te maken, zal komende september een nulmeeting gebeuren.

Slimme groene fietsverbindingen staan ook hoog op de prioriteitenlijst van het lokaal bestuur. Langs of door de Pannese natuurgebieden zijn een aantal fietsverbindingen wenselijk om fietsers veiliger van A naar B te brengen. Hierbij primeert het functioneel fietsverkeer (naar school, de jeugdvereniging, de sportclub, het werk …) boven het recreatief fietsverkeer.

Het verkeersveiligheidsplan voorziet ook een aantal infrastructurele maatregelen (bv. fietskluizen en -bergingen, extra fietsparkeerplaatsen, extra fietspaden, fietsdoorsteken, aanpassing trambedding …).

CONFORMEREN PARKEERPLAATSEN VOOR MENSEN MET EEN BEPERKING EN ZEBRAPADEN

In De Panne zijn er op de gemeentewegen 136 parkeerplaatsen voor mensen met een beperking en op de gewestwegen 14. Veel van die plaatsen zijn niet conform de normen, maar daar komt verandering in. Waar mogelijk zullen de parkeerplaatsen geconformeerd worden. Als er onvoldoende plaats is, wordt een alternatief gezocht. Als aanpassingen aan de straat onmogelijk zijn, zullen de plaatsen beter aangeduid worden.

Ook de oversteekplaatsen in De Panne zullen geïnventariseerd en aangepast worden, enerzijds aan de verkeerswetgeving en anderzijds aan de standaard die het lokaal bestuur zichzelf oplegt:

  • geen obstakels die het zicht van de voetganger verhinderen (hoge struiken, geparkeerde auto’s,
  • schuilhuisjes …)
  • – waar mogelijk wordt puntverlichting aangebracht
  • – verklikkerlichten op de oversteekplaatsen waar onvoldoende verlichting is
  • – noppentegels voor mensen met een visuele beperking
  • – verlagen van boordstenen tot max. 2 cm voor rolwagens, kinderwagens
  • – groene markeringsstrook voor de oversteekplaats
  • – minimale breedte van oversteekplaatsen
  • – waar mogelijk komen gevleugelde oversteekplaatsen

Met de sensibiliseringscampagne ‘Ik zwaai naar jou’ zal de aandacht gevestigd worden op overstekende kinderen die best oogcontact kunnen maken met de autobestuurder.

LINK MET OPENBAAR VERVOER

Het lokaal bestuur zal binnenkort 2 Hoppin-punten realiseren aan het rondpunt bij de Leopold I-Esplanade en bij de stationsomgeving. Dit zijn plaatsen waar verschillende vervoersmiddelen (deelfietsen, deelauto’s, tram, bus …) samenkomen. Het lokaal bestuur wil ook dat alle haltes voor het openbaar vervoer toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Binnen het project voor de heraanleg van de voetpaden in de Zeelaan worden de bushaltes alvast toegankelijk gemaakt.

Ook bij Infrabel zal blijvend aangedrongen worden om de perrons aan het station in Adinkerke te verhoging en verlenging.

PROMOTIECAMPAGNE

Verplaatsingen met de fiets gaan in De Panne meestal sneller dan met de auto. Het bestuur wil inwoners en tweedeverblijvers dan ook met een doelgerichte campagne overhalen om méér te stappen en te fietsen, en minder met de auto te rijden. De campagne zal zich ook focussen op de verkeersveiligheid. Wie De Panne binnenrijdt, moet snel de boodschap krijgen dat de fiets en de wandelaar een prominente rol hebben en dat er spelregels gelden.

“We moeten eerlijk zijn: het is in De Panne niet overal even veilig fietsen. Met het verkeersveiligheidsplan, waar we lang aan werkten, willen we daar in een korte beweging verandering in brengen. Op Gewestwegen zijn we vaak afhankelijken lange procedures – sommige projecten voor de aanleg van fietspaden duren al 15 tot 20 jaar! – maar op ons eigen wegennet hebben we ’t zelf voor te zeggen.

Het verkeersveiligheidsplan gaat in vanaf oktober. Bijna overal in onze gemeente wordt de snelheid beperkt tot 30 km per uur, er worden nieuwe fietsstroken aangelegd, er komt veel aandacht voor fiets- parkeerinfrastructuur …

Hier en daar zal dat van de automobilist wat aanpassingen vragen, in het voordeel van de fietser en de wandelaar. Maar we zijn ervan overtuigd dat dat de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker fundamenteel zal verbeteren.

Het voorontwerp van het verkeersveiligheidsplan zal een maand aan de inwoner ‘ter verbetering’ worden voorgelegd. We hopen dat de inwoner de kans grijpt om mee te babbelen. Aan de gemeenteraad van juni leggen we het plan dan definitief voor, om het in uitwerking te laten gaan vanaf oktober van dit jaar.”

(Bram Degrieck, burgemeester)
Ontwerp verkeersveiligheidsplan (79.21 MB) 

Extra nieuws:

De Panne Nieuws

GÉANT! REUZE! – FEESTELIJK WEEKEND

GÉANT! REUZE! – FEESTELIJK WEEKEND: Kom naar een weekend vol feestelijke evenementen in thema’s zoals visserij en reuzen in het kader van de verbroedering van

Nieuws Veurne

Familiedag Kasteel Beauvoorde 2024

Familiedag Kasteel Beauvoorde 2024: Jules en Julienne brengen de geschiedenis tot leven Twee acteurs kruipen in de huid van Julienne Flyps (de laatste bewoonster van

De Panne Nieuws

BUITENSPEELDAG 15 MEI 2024 De Panne

BUITENSPEELDAG 15 MEI 2024 De Panne: Spring op woensdag 15 mei mee op de uitgestelde Buitenspeeldag in De Ravotter. Door de hevige wind was de