Koksijde houdt van fietsers en fietsers houden van Koksijde

fietsbeleidsplan-Sofhie Legein - gemeente Koksijde

Al jaren zet Koksijde in op het stalen ros. Veilige fietspaden, deelfietsen en fietsstraten:
het zijn maar een paar van de maatregelen die Koksijde de voorbije jaren nam om fietsen te stimuleren. En nu gaat de gemeente nog een stap verder met de uitrol van een fietsbeleidsplan.

Dat plan zorgt voor een uitgewerkte visie over alles wat met fietsen te maken heeft. Zo wordt langs de kust, van Nieuwpoort tot De Panne, een 10 km lange route uitgebouwd langs autoluwe straten,” zegt burgemeester Marc Vanden Bussche. 

Het wordt ook gemakkelijker om je fiets te parkeren bij de Zeedijk en de handelsstraten. Koksijde zet haar schouders onder een echte fietscultuur en werkt daarvoor samen met de scholen. “De herbestemming van de vliegbasis biedt nieuwe mogelijkheden, zoals een rechtstreekse fietssnelweg van Koksijde-Dorp naar Veurne. Ook wordt gezocht naar een optimale fietsontsluiting van de site Ten Bogaerde. En natuurlijk blijft Koksijde gastgemeente voor nationale en internationale fietsevenementen.”

Wist je dat Koksijde al veel in de prijzen is gevallen als beste fietsgemeente dankzij o.a. de verschillende fietsstraten? En er komen er nog meer. Ook met het project deelfietsen bewijst Koksijde dat het een toonaangevende rol speelt op fietsvlak. Meer op www.tij-dingen.be.

Fietstunnel N8

In het kader van de ontwikkeling van de militaire basis is een veilige oversteek aan de N8
Ten Bogaerdelaan nodig. Er wordt een nieuwe fietsroute ontwikkeld vanaf Koksijde-Dorp via de vliegbasis naar Ten Bogaerde en naar de Svinkxstraat. Dit komt de bereikbaarheid van de site Ten Bogaerde ten goede. Een fietstunnel zou een ideale oplossing zijn. Die tunnel zal voor een unieke beleving zorgen als je de landingsbaan oprijdt,
” legt schepen van Mobiliteit Guido Decorte uit.

Extra fietsstraten

“Er wordt voor de fietser een hoofdas doorheen de gemeente uitgebouwd van Nieuwpoort tot De Panne. Deze route biedt een veilig en aantrekkelijk alternatief voor de grote assen (de kustbaan N34 en de N369 via de dorpen). Geschikt voor zowel de recreatieve als functionele fietser. Daarom worden omwegen beperkt gehouden en worden extra fietsstraten ingevoerd,” aldus schepen Decorte uit.

De as Pylyserlaan–Abdijstraat–Van Maldeghemstraat blijft behouden en wordt uitgebreid met de Piet Verhaertstraat, Loze Vissertjespad, Parnassiusstraat, Tennislaan, Rubenslaan, Pannelaan, Noordzeedreef, Duinenkranslaan en Ranonkellaan. Alle fietsstraten krijgen hetzelfde uitzicht zodat weggebruikers die gemakkelijk herkennen.

Fietsstallingen in de winkelstraten?

Zijn er mogelijkheden om extra fietsstallingen in winkelstraten te voorzien? Ook dat wordt onderzocht. Naast meer stallingen is het ook nuttig om een paar grote(re) te voorzien voor wie met de fiets naar zee komt. Die worden uitgerust met extra’s zoals opladers, fietspompen en herstelmogelijkheden.

Verkeersveiligheid is en blijft een speerpunt. Zowel infrastructureel als via sensibiliseringsacties en verkeerslessen. De gemeentelijke diensten analyseren alle beschikbare data: de verkeersongevallen met fietsers, politiecontroles, fietsgraveeracties, de week van de mobiliteit, beleid rond weesfietsen en meer dienstverplaatsingen per fiets.

Foto@Sofhie Legein – gemeente Koksijde: schepenen Dorine Geersens, Lander van Hove, burgemeester Marc Vanden Bussche, schepenen Guido Decorte, Dirk Dawyndt en Ivan Vancayseele.