Nieuwpoort presenteert nieuw toeristisch toekomstplan

nieuwpoort

Nieuwpoort heeft het nieuw Strategisch Beleidsplan voor Toerisme 2021–2026 voorgesteld. Het plan, dat werd opgesteld door Westtoer en Toerisme Nieuwpoort, richt zich op bezoekers aan Nieuwpoort én de Nieuwpoortenaren zelf. Hierbij streeft de Stad ernaar om zich op een kwalitatieve manier te versterken.

Op toeristisch vlak staat Nieuwpoort voor een aantal uitdagingen. Om deze aan te gaan, pakt Nieuwpoort uit met een gloednieuw beleidsplan met gerichte doelstellingen voor de komende jaren.  Dit werd opgesteld met de input van Toerisme Nieuwpoort, Stadsbestuur Nieuwpoort, Westtoer als belangrijke overheidspartner en de diverse stakeholders uit het publieke en private veld.

Het doel is om Nieuwpoort in al zijn facetten op de kaart te zetten en te promoten als veelzijdige toeristische bestemming aan de Belgische Kust. De eigenheid en het DNA van onze stad zijn hierbij steeds aanwezig. De geformuleerde ambitie bevat alle elementen waarin Nieuwpoort zich de komende jaren wil onderscheiden, vertelt burgemeester Geert Vanden Broucke:

“Tegen 2026 moet Nieuwpoort op de toeristische kaart staan als een vooruitstrevende en groene badstad waar men het hele jaar door van alle aspecten van het maritieme leven geniet. Dynamische ondernemers verrassen jong en oud met een belevingsvol en veelzijdig aanbod. Zo wordt Nieuwpoort een thuishaven voor inwoners en bezoekers.”

Sterke verhaallijnen

Het toekomstplan pakt uit met drie sterke thematische verhaallijnen: Altijd Nieuwpoort, Haven van Smaak en Natuurlijk Nieuwpoort.

Altijd Nieuwpoort

In het nieuwe beleidsplan staat het nieuwe koepelconcept ‘Nieuwpoort, jouw thuishaven’ centraal. Nieuwpoort moet een bestemming zijn om steeds naar terug te keren, een plek die men als thuis beschouwt. Een groot deel van het unieke aspect van de stad wordt bepaald door de inwoners zelf en daarom krijgen zij veel aandacht in dit beleidsplan, gaat schepen van Toerisme Ann Gheeraert verder:

“De eigen inwoner is van vitaal belang in de uitbouw van een succesvol toeristisch verhaal. Wat de Nieuwpoortenaar goed vindt, zal zeker in de smaak vallen bij de bezoeker. Op die manier maken we van alle inwoners Nieuwpoort-ambassadeurs. Hun mening telt. Zo verheffen we het lokale waardeoordeel tot een keurmerk met brede regionale en internationale uitstraling.”

Haven van Smaak

Nieuwpoort kent als grootste jachthaven van Noord-Europa en als hoofdstad van de garnaal een onmiskenbare maritieme sfeer. Een kwalitatieve invulling van de Vismijn als toeristische attractie en gastronomische hotspot is een absolute must. Het moet een toegankelijk en dynamisch ontmoetingspunt worden voor bezoekers, inwoners en lokale ondernemers.

Natuurlijk Nieuwpoort

De beleving van de natuur wordt sterk naar voren geschoven. Nieuwpoort bezit veel groen en dat spoort aan tot pure groenbeleving. Er wordt de komende jaren meer ingezet op nieuwe fietsroutes en de veiligheid van de fietspaden. Ook het wandelnetwerk belevingsvoller en veiliger gemaakt, met meer natuurbeleving en autovrije routes. Verder wordt het diverse aanbod voor waterbeleving extra in de kijker gezet.

Kwaliteitsvol aanbod

Om in de toekomst meer verschillende soorten bezoekers naar Nieuwpoort te halen, zal de Stad investeren in kwaliteitsvolle belevingen die passen bij alles waar Nieuwpoort voor staat. Zo krijgt bepaalde stadsinfrastructuur een nieuwe invulling.

Bezoekerscentrum Westfront krijgt een wisselende creatieve invulling. Dit wordt dé plaats waar kunstenaars en makers zich kunnen uitleven naast het verhaal van de Eerste Wereldoorlog in Nieuwpoort dat er blijft gedeeld worden.

Villa Hurlebise evolueert tot een toerismehuis en zal dé centrale plaats zijn in de stad voor toeristische informatie én inspiratie.

Tot slot mikt Nieuwpoort op meer kwalitatieve evenementen die zorgen voor een samenhorigheidsgevoel. Een overzicht van de meest prominente zomerevenementen leest u hieronder:

  • Vanaf 15 juni: Doe-expo Clics in Westfront
  • 22 juni, 13 juli, 31 augustus en 14 september: Secret Sea Sessions
  • 9 – 10 juli: Reuze Feest
  • 22 – 24 juli: Theaterfestival Komt Dat Zien!
  • 5 – 8 augustus: Beach Festival Nieuwpoort
  • 20 augustus: Kunstmarkt
  • 26 – 28 augustus: Sint-Bernardusfeesten
  • 3 september: Taptoe
  • 23 – 25 september: Long Course Weekend


Sterk met alle toeristische spelers

Nieuwpoort werkt aan de oprichting van een Toerisme Denktank, naast de bestaande adviesraden. Dit wordt een platform waar alle betrokken actoren hun ideeën kunnen delen. Deze Denktank zal een stuwende rol spelen en bijdragen tot het uitwerken van plannen en concepten.

Extra nieuws:

Diksmuide Nieuws

Theaterwandeling Vaderland, Moedertaal

Theaterwandeling Vaderland, Moedertaal: De theaterwandeling ‘Vaderland, Moedertaal’ wordt een boeiend en innemende voorstelling die niemand onberoerd zal laten. Een resem aan bekende West-Vlaamse acteurs en lokaal talent passeren

Diksmuide Nieuws

Try-out Jasper Steverlinck in CC Kruispunt

Try-out Jasper Steverlinck in CC Kruispunt: Op vrijdagavond 24 mei staat muzikant Jasper Steverlinck op het podium van CC Kruispunt. Hij brengt er een try-out

Koksijde Nieuws

Zeepkistenrace Oostduinkerke

Dompel jezelf onder in de opwinding van de Zeepkistenrace Oostduinkerke, waar jouw creativiteit en snelheid samenkomen voor een onvergetelijk spektakel op 4 mei! Deze niet