Sociale kruidenier n’Uniek is warme familie

sociale kruidenier n'uniek

0 / 5

Your page rank:

In 2017 opende sociale kruidenier n’Uniek de deuren. Inwoners die het financieel moeilijk hebben kunnen in de winkel voedings-, verzorgings- en huishoudproducten tegen sterk verminderde prijzen kopen. Rosette, Anneke, Franky en Staf geven hun kijk op de werking van n’Uniek.

N’Uniek zit net naast het Administratief Centrum op het industrieterrein. Staf is er coördinator, Rosette, Anneke en Franky zijn drie vrijwilligers die de winkel helpen uitbaten. Geen frisdrank of ongezonde snacks in n’Uniek, wel verse groentjes, fruit, brood, schoonmaakmiddelen en andere basisproducten.

“De afgelopen maanden is het drukker geworden. Meer mensen vinden hun weg naar ons”, vertelt Staf. “In het begin waren we één dag open, daarna al snel twee dagen en sinds mei zijn we drie dagen open.”

Van klant naar vrijwilliger

Rosette en Anneke leerden de winkel eerst kennen als klant en werden daarna vrijwilliger. “Ik ben sinds 2011 niet meer aan het werk door reuma”, zegt Anneke. “Het was niet gemakkelijk om de eerste keer naar de winkel te stappen, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Sinds vorig jaar ben ik ook vrijwilliger. Ik kende de andere vrijwilligers niet, maar het klikte meteen. We lachen, babbelen, ’t is leutig.”

Sociaal winkelen

Rosette: “Mensen vragen me soms hoeveel ik verdien en schrikken dan. Niks?! Maar daar doe ik het niet voor. N’Uniek is veel socialer dan andere winkels. Iedereen die hier komt heeft z’n eigen problemen, maar eigenlijk zit iedereen in hetzelfde schuitje.” “Ze komen eens onder de mensen”, vult Franky aan. Rosette bevestigt: “Voor ons maakt het niet uit wie de klanten zijn, iedereen is welkom, en je merkt dat dat geapprecieerd wordt.”

N’Uniek is veel meer dan een winkel met lage prijzen. Klanten krijgen er een tas koffie, zien een vertrouwd gezicht en vinden een luisterend oor, wat veel deugd doet. “We proberen er een soort van familie van te maken, waar iedereen in alle vertrouwen zijn ei kwijt kan”, aldus Staf.

Taboe

De recente groei van het aantal klanten wijst op een groter aantal inwoners met financiële moeilijkheden. Uiteraard hoopt het team zo weinig mogelijk mensen te moeten ontvangen, toch kan de toename op een vreemde manier ook positief zijn. “Het vergt heel wat van mensen om de stap te zetten. Het taboe op hulp zoeken blijft dus overeind.”

Per openingsmoment komen een vijftien- tot twintigtal mensen naar de sociale kruidenier. Iedereen heeft een pasje waar een bepaald budget op staat, afhankelijk van de gezins- en inkomenssituatie. Naar de sociale kruidenier gaan kan enkel nadat je doorverwezen werd door het Sociaal Huis, dienst maatschappelijk werk van de mutualiteit of het CAW.

Vrijwilligers gezocht

Als een andere vrijwilliger tijdens het gesprek langskomt met een levering duurt het geen halve seconde voor iedereen rechtstaat om te helpen lossen in het magazijn. Tijdens het gesprek wordt ook flink gelachen, de groepssfeer zit duidelijk goed. “Ik kijk er op zondag echt naar uit om de dag erna te komen helpen. Ik heb er heel veel aan.” Zin om aan de slag te gaan in de sociale kruidenier? Je wordt er met open armen ontvangen!

Interesse? Neem dan contact op met het Sociaal Huis via sociaal.huis@diksmuide.be of 051 79 37 93.