Stad Nieuwpoort lanceert opvallende fietscampagne #laatjezien

Stad Nieuwpoort lanceert opvallende fietscampagne #laatjezien

0 / 5

Your page rank:

In donkere dagen is het erg belangrijk om goed op te vallen in het verkeer. Dit is zeker het geval voor zwakke weggebruikers zoals fietsers. Toch hebben velen deze boodschap nog niet begrepen.

Burgemeester Geert Vanden Broucke licht toe:
“Door de verminderde zichtbaarheid bestaat het gevaar dat kwetsbare weggebruikers worden aangereden. Wie niet opvalt, loopt het risico om te laat of zelfs helemaal niet opgemerkt te worden. Daarom zijn een goede verlichting en opvallende kledij van levensbelang. Jammer genoeg merken we dat nog te weinig mensen hier rekening mee houden. Onze nieuwe campagne legt dan ook nadruk op het belang van een goede zichtbaarheid.”

Om het thema van verkeersveiligheid bespreekbaar te maken, lanceert Stad Nieuwpoort de opvallende sensibiliseringscampagne #laatjezien. Deze heeft een speelse stijl en is toegankelijk voor jong en oud.


“We kozen bewust voor een actieplan dat opvalt, maar toch aanleunt bij ons als kuststad. Daarom vormen kleurrijke zeevissen en -dieren het uitgangspunt. Zij vallen op, hebben fluokleuren en zijn mooi om naar te kijken. Dit idee in combinatie met drie klinkende slogans, Glim in het donker, Neen tegen het donker en Vergeet niet op te vallen, maakt de campagne herkenbaar.”

De fietscampagne #laatjezien zal digitaal gepromoot worden. Ook gaat de Dienst Preventie en Veiligheid van de Stad op pad om schoolkinderen én andere weggebruikers op een actieve manier te sensibiliseren. Dit aan de hand van reflecterend en fluorescerend accessoires zoals stickers, fietskaartjes en affiches.


In het kader van de actie #laatjezien werd ook een fietscharter opgesteld. Dit kun je vrijblijvend onderschrijven via www.nieuwpoort.be. Het charter zet acht doelstellingen centraal die elke verkeersbewuste fietser moet opvolgen.


Het lanceringsmoment van de campagne aan gemeenteschool De Pagaaier.