Stad maakt winnaars eindejaarsactie bekend en licht plannen voor project ‘DOEN in Diksmuide’ toe

Logo Stad Diksmuide

De winnaars van de afgelopen eindejaarsactie in Diksmuide zijn bekend. Uit de 296.000 lotjes die over de toonbank gingen, kregen enkele gelukkigen hun prijs overhandigd. De prijzenpot was vooral gevuld met klimaatvriendelijke prijzen en gericht op ‘koop lokaal’. Dat lokale economie een speerpunt is voor het stadsbestuur, bleek ook uit de stand van zaken over het project ‘DOEN in Diksmuide’.

De eindejaarsactie was een succes. Per aankoopschijf van tien euro kregen klanten een lotje. Dat was dus in totaal goed voor een omzet bij de handelaars van minimum 2.960.000 euro. Er gingen zo’n 58.000 lotjes meer over de toonbank in vergelijking met 2020.

Diksmuidebonnen stonden dit jaar centraal in de prijzenpot. Voor de winnaar lagen er voor een jaar lang 500 euro aan Diksmuidebonnen per maand klaar. Da’s dus goed voor zo’n 6.000 euro lokaal shoptegoed.

De winnaars en hun prijzen

500 euro aan Diksmuidebonnen per maand één jaar langPatrick Depotter uit Diksmuide
300 euro aan Diksmuidebonnen per maand één jaar langGeert Tempelaere uit Diksmuide
200 euro aan Diksmuidebonnen per maand één jaar langWassila Saddik uit Houthulst
1 elektrische scooterGeen winnaar
1 elektrische fietsGuiny Durnez uit Houthulst
1 gewone fietsAnneke Vlaemynck uit Diksmuide

DOEN
Het aanpakken en stimuleren van onze lokale economie staat met stip als eerste punt in het beleidsplan 86 acties voor 8600. Naast de eindejaarsactie, past ook het project ‘DOEN in Diksmuide’ perfect binnen dit speerpunt. Met het Dynamisch Ondernemend en Economisch Netwerk (DOEN) wil het stadsbestuur, in samenwerking met studiebureau ABM, vooral de leegstand in het centrum van Diksmuide aanpakken.

Een bevraging bij inwoners naar hun winkelgedrag, ingevuld door zo’n 751 mensen, diende als vertrekpunt voor een omgevingsanalyse en marktruimtebepaling om te zien welke types handelszaken nog ontbreken en hoe het handelscentrum nog kan verbeteren.

Concrete acties
Er werden ook al een concrete acties ondernomen om het ondernemers gemakkelijker te maken:

  • De website www.doenindiksmuide.be als centraal kanaal en gezicht van het project
  • De Bizlocator waar (startende) ondernemers via een database op zoek kunnen gaan naar bedrijfsvastgoed
  • Leegstaande handelspanden worden in de kijker gezet
  • Er is een kernversterkend premiereglement uitgewerkt, met verschillende groeitrajecten (van pre-traject tot effectieve vestiging)
  • Het ontwikkelen van een allesomvattende (fysieke) brochure met alle troeven van de stad, op maat van ondernemers
  • De mogelijkheid tot het volgen van stadssafari waarbij geïnteresseerden een 1-op-1 rondleiding krijgen en kennis kunnen maken met de stad

Startersevent
De stad organiseert ook een event op donderdag 24 maart om 19 uur in CC Kruispunt waar starters alle mogelijke info krijgen, maar ook geïnspireerd kunnen raken door collega-ondernemers. Inschrijven kan via www.doenindiksmuide.be.         

Extra nieuws:

De Panne Nieuws

Tuinkriebels De Panne 2024

Tuinkriebels De Panne 2024: Ook dit jaar organiseert Visit De Panne opnieuw een tuinwedstrijd om de mooiste tuinen te bekronen. De lente is in het land

Nieuwpoort Nieuws

Sportdag voor 50+ Nieuwpoort

Sportdag voor 50+ Nieuwpoort: Sport is niet alleen gezond voor ons lichaam, maar ook voor onze geest. Senioren en medioren moeten gestimuleerd worden om te

Nieuws Poperinge

Quiz van de Wakkere Burger

Quiz van de Wakkere Burger: Poperinge organiseert op vrijdag 31 mei samen met quizmaster Jochen Nolf de 6de editie van de Quiz van de Wakkere