De Panne introduceert als pionier leasefietsen voor haar medewerkers

lease je fiets te de panne

Dankzij de nieuwe Vlaamse wetgeving is duurzame fietsmobiliteit voor lokale besturen eindelijk een feit en kan De Panne voortaan een fietslease aanbieden aan de medewerkers. Op woensdag 9 november gaf het lokaal bestuur als pionier de kick-off van een fietslease voor haar medewerkers.

Geïnteresseerde medewerkers van het lokaal bestuur De Panne kregen op woensdag 9 november in het gemeentehuis een verhelderende toelichting zodat ze, indien gewenst, de dag erna reeds een simulatie konden maken, een offerte konden opladen en een fietslease-overeenkomst opstarten. Dit allemaal in één systeem dat rekening houdt met de persoonlijke situatie van de medewerkers.

Voorbeeld uit de privé

In de privésector kunnen werknemers al enkele jaren een fietslease afsluiten door afhouding van hun brutoloon. Voor ambtenaren kon dit niet omwille van beschermde loonbarema’s. Dankzij de nieuwe wetgeving kunnen personeelsleden nu vrijwillig en fiscaal voordelig een deel van hun eindejaarstoelage, vakantiedagen of fietsvergoeding inruilen voor een elektrische fiets, een schade- en diefstalverzekering, onderhoud, bijstand en zelfs accessoires. Iedereen kan vrij kiezen welk jaar hij wat wenst in te zeten.

Pionier

De vele voordelen klonken bij het lokaal bestuur De Panne als muziek in de oren. Het bestuur wilde de nieuwe wetgeving dan ook snel omzetten in de praktijk.

De Panne trad op als pionier en leidend bestuur door samen met 12 andere besturen van DVV Westhoek een gezamenlijke overheidsopdracht op te maken, waarbij maximale flexibiliteit voor de medewerkers en maximale ontzorging van het bestuur centraal stonden. Dit resulteerde in een samenwerking met het Gentse bedrijf o2o. De verwerking en uitvoering van de wet had nog veel hiaten, maar ondertussen is het pad geëffend voor andere besturen.

Voordelen

Statistisch gezien zijn ambtenaren net iets enthousiaster voor een fietslease omdat zij vaak in de buurt van hun werkplek wonen. Hierdoor is de fiets bij velen een evident vervoersmiddel. Het is goed voor de lichamelijke en mentale gezondheid, en draagt ook bij tot een gezondere leefomgeving met minder milieuvervuiling. Gezien de huidige hoge brandstofprijzen is ook deze besparing handig meegenomen.

Het lokaal bestuur De Panne ervaart alvast veel enthousiasme bij de werknemers, want los van bovenstaande voordelen is een fietslease ook fiscaal voordelig. Er moet immers geen RSZ en inkomstenbelasting betaald worden voor een bedrijfsfiets.

Lokale handelaars

Het lokaal bestuur wil zo veel mogelijk de lokale handelaars steunen. Daarom wordt binnen de fietslease gewerkt met een netwerk waarbij lokale handelaars makkelijk kunnen aansluiten en wordt het lokaal aankopen bij alle medewerkers gepromoot.

Bram Degrieck, burgemeester:

“Het aanbieden van een fietslease aan onze medewerkers kadert enerzijds in het streven om meer medewerkers met de fiets naar het werk te laten komen – dat is uiteraard gezond en vermijdt een pak verplaatsingen met de wagen -, maar anderzijds profileren we ons als aantrekkelijke werkgever. Voor onze werknemers is het aanbod van een fietslease een financieel interessante piste: je vermijdt uiteindelijk een stuk belastingen en je koopt daarmee een mooie fiets. En door de makkelijke mogelijke samenwerking met lokale handelaars is het ook een opportuniteit voor de lokale streekeconomie.”

Extra nieuws:

Nieuws Veurne

Bloemenmarkt Veurne 2024

Bloemenmarkt Veurne 2024: Traditiegetrouw is er op Pinkstermaandag, 20 mei 2024, de Bloemenmarkt! Flaneer er tussen tal van verkoop- en infostands. Op de Grote Markt

De Panne De Panne Bezienswaardigheden Nieuws

Westerpunt De Panne

Westerpunt De Panne: Op het einde van de betonnen wandeldijk richting Frankrijk vind je een architecturaal hoogstandje dat elke bezoeker een prachtig uitzicht biedt over

Koksijde Nieuws

Zoeavenherdenking 20 mei 2024

Zoeavenherdenking 20 mei 2024: Wie zijn deze mannen in opvallend uniform? Het zijn de Zoeaven, eenheden van het Franse koloniale leger. Ze verbleven een 14-tal maanden (1915-1916) in