De Panne kiest bewust voor een betere mobiliteit in het teken van de zwakke weggebruiker. Om dit concreet te maken, is een verkeersveiligheidsplan opgesteld en voorgesteld aan de gemeenteraad.
Het verkeersveiligheidsplan is de uitvoering van de beleidsdoelstelling ‘betere mobiliteit in teken van de zwakke weggebruiker’. Dit omvat een geheel van grote en kleine infrastructurele maatregelen die een veiliger en comfortabeler fiets- en wandelverkeer moeten opleveren. Het gaat zelfs zo ver dat alle openbare werken van het bestuur vooraf zullen gescreend worden op de aspecten van het verkeersveiligheidsplan. De zwakke weggebruiker moet bij elk ontwerp centraal staan!
Binnenkort zal het verkeersveiligheidsplan via het Wijsneuzen-platform ter advies voorgelegd worden aan de burger en daarna ter goedkeuring voorgelegd worden op de gemeenteraad van juni. Vanaf oktober gaat het in voege.
DE AUTO WORDT PRINS, DE FIETS WORDT KONING!
Langs de verschillende invalswegen en op specifieke plaatsen zal duidelijke gecommuniceerd worden dat De Panne de fiets een prominente plaats geeft op straat. Overal op het grondgebied van De Panne zullen markeringen die met de fiets te maken hebben, een rode kleur krijgen. Dit in tegenstelling tot de groene markeringen die met voetgangers te maken hebben, en de blauwe markering die bedoeld zijn voor mensen met een beperking. Fietssuggestiestroken zullen zoals elders de kleuren van de gewestwegen krijgen: oker en rood.
VAN 50 NAAR 30 KM PER UUR
Eén van de belangrijkste ingrepen in het verkeersveiligheidsplan is de algemene verlaging van de toegelaten snelheid binnen de woonkernen: van 50 naar 30 km per uur. Door deze verlaging verhoogt het bestuur de verkeersveiligheid en wordt de remafstand met meer dan de helft gehalveerd.
In plaats van straten aan te duiden, zal de snelheidsbeperking van 30 km per uur in zones ingevoerd worden. Dit vereenvoudigt de spelregels en zorgt voor minder verkeersborden.
Daarmee samengaand worden 3 bestaande woonerven uitgebreid en 8 nieuwe woonerven ingevoerd. Binnen deze woonerven bedraagt de maximale snelheid 20 km per uur.
En gezien een reglement heeft pas zin als het gehandhaafd kan worden, zullen – naast sensibiliseren – ook controles uitgevoerd worden, bv. op de tonnagebeperkingen in de woonwijken.
25 % MEER FIETSBEWEGINGEN TEGEN 2025
Panne scoort niet goed op vlak van fietsveiligheid. Het verkeersveiligheidsplan moet daar verandering in brengen. Heel concreet: tegen 2025 wil het lokaal bestuur 25 % meer fietsbewegingen realiseren door een aantal straten fietsstraat te maken, en fietssuggestiestroken aan te leggen in voldoende brede straten met veel fietsverkeer. Om deze doelstelling meetbaar te maken, zal komende september een nulmeeting gebeuren.
Slimme groene fietsverbindingen staan ook hoog op de prioriteitenlijst van het lokaal bestuur. Langs of door de Pannese natuurgebieden zijn een aantal fietsverbindingen wenselijk om fietsers veiliger van A naar B te brengen. Hierbij primeert het functioneel fietsverkeer (naar school, de jeugdvereniging, de sportclub, het werk …) boven het recreatief fietsverkeer.
Het verkeersveiligheidsplan voorziet ook een aantal infrastructurele maatregelen (bv. fietskluizen en -bergingen, extra fietsparkeerplaatsen, extra fietspaden, fietsdoorsteken, aanpassing trambedding …).
CONFORMEREN PARKEERPLAATSEN VOOR MENSEN MET EEN BEPERKING EN ZEBRAPADEN
In De Panne zijn er op de gemeentewegen 136 parkeerplaatsen voor mensen met een beperking en op de gewestwegen 14. Veel van die plaatsen zijn niet conform de normen, maar daar komt verandering in. Waar mogelijk zullen de parkeerplaatsen geconformeerd worden. Als er onvoldoende plaats is, wordt een alternatief gezocht. Als aanpassingen aan de straat onmogelijk zijn, zullen de plaatsen beter aangeduid worden.
Ook de oversteekplaatsen in De Panne zullen geïnventariseerd en aangepast worden, enerzijds aan de verkeerswetgeving en anderzijds aan de standaard die het lokaal bestuur zichzelf oplegt:
- geen obstakels die het zicht van de voetganger verhinderen (hoge struiken, geparkeerde auto’s,
- schuilhuisjes …)
- – waar mogelijk wordt puntverlichting aangebracht
- – verklikkerlichten op de oversteekplaatsen waar onvoldoende verlichting is
- – noppentegels voor mensen met een visuele beperking
- – verlagen van boordstenen tot max. 2 cm voor rolwagens, kinderwagens
- – groene markeringsstrook voor de oversteekplaats
- – minimale breedte van oversteekplaatsen
- – waar mogelijk komen gevleugelde oversteekplaatsen
Met de sensibiliseringscampagne ‘Ik zwaai naar jou’ zal de aandacht gevestigd worden op overstekende kinderen die best oogcontact kunnen maken met de autobestuurder.
LINK MET OPENBAAR VERVOER
Het lokaal bestuur zal binnenkort 2 Hoppin-punten realiseren aan het rondpunt bij de Leopold I-Esplanade en bij de stationsomgeving. Dit zijn plaatsen waar verschillende vervoersmiddelen (deelfietsen, deelauto’s, tram, bus …) samenkomen. Het lokaal bestuur wil ook dat alle haltes voor het openbaar vervoer toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Binnen het project voor de heraanleg van de voetpaden in de Zeelaan worden de bushaltes alvast toegankelijk gemaakt.
Ook bij Infrabel zal blijvend aangedrongen worden om de perrons aan het station in Adinkerke te verhoging en verlenging.
PROMOTIECAMPAGNE
Verplaatsingen met de fiets gaan in De Panne meestal sneller dan met de auto. Het bestuur wil inwoners en tweedeverblijvers dan ook met een doelgerichte campagne overhalen om méér te stappen en te fietsen, en minder met de auto te rijden. De campagne zal zich ook focussen op de verkeersveiligheid. Wie De Panne binnenrijdt, moet snel de boodschap krijgen dat de fiets en de wandelaar een prominente rol hebben en dat er spelregels gelden.
“We moeten eerlijk zijn: het is in De Panne niet overal even veilig fietsen. Met het verkeersveiligheidsplan, waar we lang aan werkten, willen we daar in een korte beweging verandering in brengen. Op Gewestwegen zijn we vaak afhankelijken lange procedures – sommige projecten voor de aanleg van fietspaden duren al 15 tot 20 jaar! – maar op ons eigen wegennet hebben we ’t zelf voor te zeggen.
Het verkeersveiligheidsplan gaat in vanaf oktober. Bijna overal in onze gemeente wordt de snelheid beperkt tot 30 km per uur, er worden nieuwe fietsstroken aangelegd, er komt veel aandacht voor fiets- parkeerinfrastructuur …
Hier en daar zal dat van de automobilist wat aanpassingen vragen, in het voordeel van de fietser en de wandelaar. Maar we zijn ervan overtuigd dat dat de verkeersveiligheid voor de zwakke weggebruiker fundamenteel zal verbeteren.
Het voorontwerp van het verkeersveiligheidsplan zal een maand aan de inwoner ‘ter verbetering’ worden voorgelegd. We hopen dat de inwoner de kans grijpt om mee te babbelen. Aan de gemeenteraad van juni leggen we het plan dan definitief voor, om het in uitwerking te laten gaan vanaf oktober van dit jaar.”
(Bram Degrieck, burgemeester)
Ontwerp verkeersveiligheidsplan (79.21 MB)
Extra nieuws:
KERST 2024 Koksijde Nieuws
Kersttractorrun Koksijde 2024
Kersttractorrun Koksijde 2024: Mooi versierde en verlichte landbouwtractoren rijden in stoet door de straten van Koksijde. Start in de Jaak van Buggenhoutlaan en einde aan
Nieuwpoort Nieuws
Beach Festival Nieuwpoort 2025
Beach Festival Nieuwpoort 2025: Faithless en Goldband headliners van Beach Festival Nieuwpoort 2025. Een divers zomerfestival in een magische setting aan de jachthaven! De zomer
Alveringem KERST 2024 Nieuws
Kerstmarkt Alveringem
Kerstmarkt Alveringem: Gezelligheid en Sfeer op de Jeugdsite Data:📅 Vrijdag 20 december, zaterdag 21 december, zaterdag 28 december, en zondag 29 december📍 Locatie: Jeugdsite Alveringem,
Hoeveboerderij Bien Acquis
Vakantiewoning Knollehof te Veurne
Restaurant De Schreve
Vakantiewoning De Groene Boomgaard
Patatshop.be webshop aardappelen
Agence Mulier De Panne
Pepas: grafisch vormgever
Buencamino: Wandelshop & Coach Nieuwpoort
Knip-S Coiffure
Mama-Thai Koksijde
Tulpin Banden Veurne
Morliterm bv
B&B DE KAAI NIEUWPOORT
Delerue Bouw -en Renovatiewerken
Apple & PC Clinic Koksijde
Bloemen Florina Leke
DS-Tent Feestverhuur
Dakwerken Dimitri Plaisier
LG BOUW: Algemene bouw -en renovatiewerken
Boeten Vastgoed
Vakantiewoning ’t Grenshof
ESL-Projects by Vantyghem: schrijnwerk
Fotografie Christophe
Indoorsteel
Camping Scheibeekhoeve
Delsael BV: sanitair, ventilatie, verwarming en zonneboilers
Alpaca Adventure
De Zonnegloed Sanctuary
Schoonvaere Bouw-en renovatiewerken
Restaurant De Kelle
Quality Wines Veurne
Trimsalon Sascha
Architect Hugo Dezutter
Restaurant Caricole
Eetboetiek Stoelezvous Koksijde
Isabelle Sissau Keramiek Alveringem
Vakantiewoning Villa Timo
Uw zaak op onze website?
Furnawash carwash Veurne
’t Spendiege Buurtwinkel
Corre’s Food Diksmuide
Myrthes Huisje: vakantiewoning
JTK Koeltechniek Grootkeuken
Zitadella: kinderkledij & juwelen
D’Coupe Kapster
Mikado Entertainment Veurne
Plopsaqua De Panne
Carpentier Kenneth
Afest: Verhuur van Feesttenten
MW Creations : Pools and more
Verdonck Veurne
Atelier Vanquaethem Veurne
Garage Westcars Veurne
TileWorkx
Steph’s kroketjes: artisanaal en lokaal
Belle & Bronzée: zonnestudio
HP Schilderwerken BV
Neptunus
Vakantiewoning ’t Zuidwesterke
Passage Foodbar Veurne
Restaurant Mozaiek Veurne
SOLAR-WEST
Premium Quality Cars
Millecam Didier Bouwbedrijf Alveringem
Traiteur Vandermeulen Diksmuide
C-Fish culinaire Viswinkel te Veurne
BV Vandaele Bjorn
Fotoclub CoxyPics Koksijde
Cafetaria Hoge-Blekkerbad Koksijde
Bathroom Heaven
Bakkerij Bachten de Kupe Veurne
Juwelen Kimberly Nieuwpoort
Kiwanis Nieuwpoort
Schrijnwerkerij Goderis-Devrome
Deroo & Coget BV
Table2Chair
Proletter Veurne
Bakkerij Du Littoral Koksijde
Vakantiewoning Allegretto Oostduinkerke
PubliX – net iets eXtra