Het stadsbestuur bereidt op dit moment een proefproject voor met fietsstraten in de stadskern, om zo veel mogelijke conflicten van inhalende auto’s met fietsers in tegenrichting te vermijden en fietsmobiliteit verder te stimuleren. Het is de bedoeling dat het proefproject in het najaar van start gaat.
In fietsstraten mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan gebruiken in een eenrichtingsstraat of de rechterhelft van de weg in een tweerichtingsstraat. Autobestuurders mogen wel van een fietsstraat gebruikmaken, maar het is voor hen verboden om fietsers in te halen. De maximumsnelheid is er 30 km per uur.
Een jaar proef draaien
Tijdens het proefproject zal de focus op de drukste eenrichtingsstraten in de zone 30 in de stadskern liggen, waar het inhaalverbod het meest nodig is. De maatregel zal één jaar proef draaien. Vervolgens wordt het proefproject geëvalueerd.
Poperinge is de ideale stad om je per fiets te verplaatsen: de afstanden zijn beperkt en de stadskern is vrij compact. Naast de fietssuggestiestroken kiest de stad er nu voor om de fietser een nog betere positie in het verkeer te geven. In een fietsstraat wordt de fietser zichtbaarder in het verkeer en niet verdrongen door auto’s die willen inhalen.
Meer op de fiets
Veel fietsers voelen zich onveilig en ouders laten hun kinderen liever niet alleen door het centrum fietsen. Dat zorgt voor meer autoverkeer en op diverse plaatsen ook voor gevaarlijke situaties. Die vicieuze cirkel kan je enkel doorbreken door maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat meer mensen de fiets nemen.
Veel ouders die hun kind met de fiets naar school begeleiden, zie je soms naast hun kinderen fietsen als vorm van bescherming en begeleiding. Onder andere daarom werd in de wegcode bepaald dat auto’s een fietser mogen inhalen indien die een tussenafstand van 1,0 m kunnen aanhouden, en zelfs 1,5 m tussenafstand buiten de bebouwde kom. Wanneer een fiets gewoon niet mag ingehaald worden, zoals het geval is in een zone met fietsstraten, biedt dat nog meer veiligheid en comfort voor die fietser.
Auto en fiets beter samen laten gaan
De invoering van de fietsstraten wil de auto uiteraard niet volledig uit de stadskern weren. Het stadsbestuur houdt er rekening mee dat voor onze specifieke landelijke context de auto voor veel mensen een belangrijk vervoersmiddel blijft, onder meer door het beperkte aanbod openbaar vervoer. Door dit project gaan ook geen parkeerplaatsen verloren.
Het proefproject is er vooral op gericht om autoverkeer en fietsverkeer beter te laten samengaan door bijkomende aandacht te besteden aan de verkeersveiligheid van de meest kwetsbare weggebruikers. Fietsstraten invoeren creëert ook meer ‘rust’ en trager verkeer, wat een onmiddellijk effect op de verkeersveiligheid heeft – de topprioriteit bij dit project.
Het bestuur wil zo inwoners ook stimuleren om meer de fiets te nemen. Want dat is niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook voor het klimaat. Meer fietsers en minder gemotoriseerd verkeer betekenen ook een stillere stad met hogere belevingswaarde. Een terrasje doen of lokaal winkelen wordt zo nog aangenamer.
Het is de bedoeling om dit najaar te starten, indien mogelijk in september bij het begin van het nieuwe schooljaar. De precieze startdatum is wel nog afhankelijk van enkele adviesvragen (bij de Poperingse scholen, de mobiliteitsraad, de jeugdraad en de seniorenraad), de beschikbaarheid van het nodige materiaal en de goedkeuring door de gemeenteraad.
Extra nieuws:
Diksmuide Nieuws
Zomerkalender Diksmuide 2025
Zomerkalender Diksmuide 2025: Overzicht van data en evenementen juni tot september Via ‘Zomeren op de Markt’ geniet je op vaste dagen van heel wat leuke
De Panne Nieuws
Orka Mundo in Duinpanne
Orka Mundo in Duinpanne – vier de inhuldiging van orka Reveil op 29 juni 2025 Ben jij gebeten door de zee en gefascineerd door walvissen
Nieuws Poperinge
KAUWBOY – Mathieu Engels solo
KAUWBOY – Mathieu Engels solo in het theater met hart, humor en muziek Na jaren als helft van het muzikale duo Mathieu & Guillaume en
Zitadella: kinderkledij & juwelen
LG BOUW: Algemene bouw -en renovatiewerken
Premium Quality Cars
HP Schilderwerken BV
Schoonvaere Bouw-en renovatiewerken
’t Spendiege Buurtwinkel
Plopsaland De Panne
Restaurant Caricole
Furnawash carwash Veurne
Table2Chair
DS-Tent Feestverhuur
Jochen’s Velodroom
Plopsaqua De Panne
Bakkerij Kapelhof
Uw zaak op onze website?
Proletter Veurne
BV Vandaele Bjorn
Kiwanis Nieuwpoort
Atelier Vanquaethem Veurne
Vakantiewoning De Groene Boomgaard
MW Creations : Pools and more
Bathroom Heaven
Morliterm bv
Millecam Didier Bouwbedrijf Alveringem
B&B DE KAAI NIEUWPOORT
Bakkerij Du Littoral Koksijde
Alpaca Adventure
Fotoclub CoxyPics Koksijde
Bloemen Florina Leke
JTK Koeltechniek Grootkeuken
Vakantiewoning Villa Timo
Restaurant De Kelle
Steph’s kroketjes: artisanaal en lokaal
Agence Mulier De Panne
Indoorsteel
Belle & Bronzée: zonnestudio
ESV Technics
Fotografie Christophe
Mama-Thai Koksijde
Deroo & Coget BV
ECONICK: Zonnepanelen
Patatshop.be webshop aardappelen
Eetboetiek Stoelezvous Koksijde
Pepas: grafisch vormgever
C-Fish culinaire Viswinkel
Schoonvaere Algemene Tuinwerken
D’Coupe Kapster
Studio Musette
Vakantiewoning Allegretto Oostduinkerke
Hoeveboerderij Bien Acquis
Trimsalon Sascha
Apple & PC Clinic Koksijde
Restaurant Mozaiek Veurne
Vakantiewoning ’t Zuidwesterke
Bakkerij Bachten de Kupe Veurne
Corre’s Food Diksmuide
Passage Foodbar Veurne
Delsael BV: sanitair, ventilatie, verwarming en zonneboilers
Garage Westcars Veurne
Custom Van
TileWorkx
Camping Scheibeekhoeve
Mikado Entertainment Veurne
Boeten Vastgoed
Vakantiewoning ’t Grenshof
Delerue Bouw -en Renovatiewerken
Architect Hugo Dezutter
Vakantiewoning Knollehof te Veurne
De Zonnegloed Sanctuary
Traiteur Caroline Nieuwpoort
SOLAR-WEST
Traiteur Vandermeulen Diksmuide
Isabelle Sissau Keramiek Alveringem
Verdonck Veurne
Schrijnwerkerij Goderis-Devrome
Buencamino: Wandelshop & Coach Nieuwpoort
Carpentier Kenneth
Cafetaria Hoge-Blekkerbad Koksijde
Neptunus
ESL-Projects by Vantyghem: schrijnwerk